De Beste Vintage Aftershaves Uit De Jaren 70, 80 En 90
Waar komt aftershave vandaan en wat was het doel ervan?
De eerste aftershave stamt uit de Romeinse tijd en werd gebruikt als verdovend en antiseptisch middel en werd gemaakt van geneeskrachtige kruiden en specerijen. Het werd gebruikt om infectie na het scheren of erger nog... de dood te voorkomen.
In navolging hiervan werd in de 16e eeuw door zeelieden een gekruide, aromatische Bay Rum-geur gebruikt om lichaamsgeur te verdoezelen. De eerste vintage eau de cologne genaamd ‘4711’ werd in 1709 gecreëerd door Wilhelm Muelhens. Het werd gepromoot als wonderwater voor zowel intern als extern gebruik. Deze ouderwetse aftershave is nog steeds verkrijgbaar, maar is strikt NIET geschikt voor consumptie.
De scheermessen van die tijd waren erg basic en bot, wat leidde tot een pijnlijke scheerervaring. Dit zou hebben betekend dat snijwondjes de normaalste zaak van de wereld waren na bezoeken aan de barber. Er was weinig bekend over sterilisatie en de levensomstandigheden waren in die tijd op de meeste plaatsen zeer onhygiënisch.
De aftershave werd gebruikt om de huid te kalmeren en te verzachten en bevatte vaak grote hoeveelheden alcohol. Hierdoor bleef het aantal infectieveroorzakende bacteriën onder controle.
Er werd ook beweerd dat een deel van de alcohol door de huid werd opgenomen of werd ingeademd. Sommige mannen klaagden dat ze zich licht in het hoofd en duizelig voelden nadat ze zich hadden geschoren, maar ze waren hoogstwaarschijnlijk een beetje dronken.
Is Aftershave een luxe of een noodzaak?
Voor mannen die zich scheren is het absoluut noodzakelijk om daarna een aftershave of een eau de cologne te gebruiken. Het desinfecteert de pas geschoren huid en de alcohol vernauwt de bloedvaten en versnelt het genezingsproces. De huid voelt strak, verfrist en licht geparfumeerd aan.
Je kunt een aftershave naast een eau de toilette gebruiken voor een meer prominente en langdurige geur.
De tijden zijn veranderd en het verlangen naar persoonlijke verzorging staat absoluut hoog op de agenda van de meeste moderne mannen. Wat is er sexyer dan een man die er fantastisch uitziet en ook nog goed ruikt?
Wat wordt bedoeld met Vintage Aftershave?
Sommige klassieke aftershaves zijn tegenwoordig zelfs nog populairder dan toen ze voor het eerst op de markt werden gebracht.
Hoewel veel mannelijke geuren destijds zwaar werden gepromoot door beroemde sport- en tv-persoonlijkheden. Zoals Henry Cooper in de ‘Splash it all over’-campagne voor Brut aftershave. De totale vraag naar aftershave is de afgelopen veertig jaar aanzienlijk toegenomen
Lekker ruiken is niet langer taboe. Veel oudere mannen zijn de afgelopen dertig tot veertig jaar dezelfde geur blijven kopen. Een vintage parfum of aftershave kan worden beschouwd als elke geur die ouder is dan tien jaar of sinds de oorspronkelijke lancering ervan.
Hier zijn onze topkeuzes uit de geuren voor mannen uit de jaren 70, 80 en 90. Welke van deze retro aftershaves is jouw favoriet aller tijden?
Beste aftershaves uit de jaren 70
Dit is een frisse mannelijke geur, met topnoten van grapefruit, bergamot en citroen. Met middennoten van rozenhout, geranium en patchouli op basisnoten van muskus, dennen, basilicum en houtachtige noten.
Deze klassieke aftershave heeft een verfijnd en modern tintje. Het is een aromatische en houtachtige geur met lichte noten van kruiden. De topnoten van Braziliaans rozenhout, salie en rozemarijn worden gevolgd door de bloemige middennoten van geranium, lavendel en tonkaboon.
Deze retro-aftershave kan tegenwoordig worden gezien als een geur voor oude mannen, omdat veel mannen hem dragen sinds de eerste lancering in 1937.
De populariteit is echter weer aan het stijgen. Dit komt vooral door de introductie in de jaren 2000 van veel andere producten in het assortiment, waaronder deodorant, body wash en body sprays.
De topnoten zijn nootmuskaat, steranijs, aldehyden, sinaasappel en citroen. De bloemige en kruidige middennoten bestaan uit kaneel, anjer, Spaanse peper, geranium, heliotroop en jasmijn. De basisnoten zijn benzoë, vanille, muskus, tonkaboon, ceder en ambergrijs.
Deze traditionele aftershave, met zijn scherpe houtachtige noten, is een van onze favorieten aller tijden. Het is erg populair in Amerika, waar sterker ruikende geuren de voorkeur hebben.
De topnoten zijn aldehyden, mirre, artemisia, klaver, tijm, bergamot en gardenia. De hartnoten zijn patchouli, salie, jasmijn, kardemom en liswortel. De basisnoten bestaan uit een mannelijk mengsel van leer, eikenmos, muskus, vetiver, sandelhout, amber en kokosnoot.
Onweerstaanbare aftershaves uit de jaren 80
Deze geur, gelanceerd in 1982, is fris en mannelijk. Dit komt vooral door de topnoten van basilicum, rozemarijn, groene munt, verbena, lavendel en citroen. De hartnoten zijn engelwortel, alsem, jeneverbes en koriander. Met geurige en muskusachtige basisnoten van eikenmos, patchouli, ceder, dennennaald en balsem.
Dit is een ouderwetse aftershave, maar een klassieker op zich, gelanceerd in 1981. Er wordt gezegd dat het de mannelijkheid en kracht weerspiegelt en de held naar voren brengt in elke man die het draagt.
De topnoten in deze vintage aftershave zijn laurier, foelie en salie. De middelste of hartnoten zijn samengesteld uit kaneel, koriander, bergamot, geranium en jasmijn. De basisnoten zijn vetiver, patchouli, amber en muskus.
Deze originele mariene geur voor mannen is geïnspireerd op de frisheid van de oceaan. Ontvouwt zich met noten van munt en middennoten van lavendel en basisnoten met sensuele amber.
Deze geur is een tijdloze klassieker. Het is een intense geur met een mix van balsamico, kruiden en zeldzame houtsoorten. De topnoten beginnen met een bergamot-mandarijnmix en gaan over naar een kruidig hart met lavendel en salie. De geur weerspiegelt echt de glamour en decadentie van de jaren 80.
Klassieke aftershaves uit de jaren 90 - Fanfavorieten
Eternity for Men van Calvin Klein
In 1990 lanceerde CK Eternity als hun nieuwste aromatische geur voor mannen. Het combineert topnoten van lavendel, citroen, bergamot en mandarijn voor een frisse, schone geur. Gevolgd door middennoten van salie, jeneverbessen, basilicum, geranium, koriander, jasmijn, oranjebloesem en lelie. Deze vervagen en onthullen basisnoten van sandelhout, vetiver, muskus, Braziliaans rozenhout en amber.
Le Male van Jean Paul Gaultier
We moesten deze geur, met de fles in de vorm van een zeeman en de gewaagde advertentiecampagne, absoluut toevoegen aan onze lijst met must-haves. Le Male is nog steeds sterk zoals hij was toen hij in 1995 werd gelanceerd. Het wordt omschreven als een 'macho'-geur en is een frisse en mannelijke geur. Eerst komen de topnoten van munt naar voren, gevolgd door de middennoten van lavendel met de warme basisnoten van kaneel en komijn.
Acqua di Gio van Giorgio Armani
Acqua di Gio is een boeiende geur die geliefd is bij zowel parfum liefhebbers als verzamelaars. Stel je een warme dag aan het strand voor, dit is de sfeer die deze aftershave probeert na te bootsen.
De initiële topnoten van bergamot, neroli en mandarijn worden snel gevolgd door ozonische mariene middennoten, jasmijnessence, zonneroos en persimmon. De warme en aardse basisnoten van cederhout, patchouli en muskus vullen elkaar perfect aan.
Issey Pour Homme Issey Miyake for men
Deze geur werd gelanceerd in 1994 en is houtachtig en aquatisch. Topnoten zijn yuzu, citroen, bergamot, citroenverbena, mandarijn, cipres, calone, koriander, dragon en salie. Met hartnoten van blauwe lotus, nootmuskaat, lelietje-van-dalen, saffraan, bourbongeranium en kaneel; basisnoten zijn Tahitiaanse vetiver, muskus, ceder, sandelhout, tabak en amber.
We hopen dat je hebt genoten van onze selectie van, naar onze mening, enkele van de beste vintage aftershaves die vandaag de dag verkrijgbaar zijn.
Als je meer informatie nodig hebt over ons modernere, populaire assortiment herengeuren, lees dan hier ons artikel over de meest geliefde mannelijke geuren. Of klik hier voor meer informatie over onze top 10 verleidelijke mannengeuren.